Educație socială
Grup de lucru
Coordonator: Eugen Stoica
Experți:
Sorin Spineanu-Dobrotă, Marius Avram, Daniela Barbu
Coordonatori curriculum:
Teșileanu Angela,
Fartușnic Ciprian
De ce este nevoie de un ghid metodologic pentru învățământul gimnazial?
PARTEA I: Curriculum național pentru gimnaziu - conceptualizări necesare
Secțiunea prezintă contextul în care a fost elaborat Curriculumul național în vigoare în învățământul gimnazial, pornind de la identificarea elementelor sale de continuitate și de noutate; este analizat procesul de elaborare a unui curriculum centrat pe competențe cheie, întemeiat de un profil de formare derivat din competențele-cheie europene, ca premisă a procesului de schimbare curriculară.
Planurile-cadru și programele școlare - documente reglatoare ale Curriculumului național
Secțiunea clarifică din punct de vedere conceptual, structural și funcțional, componentele Curriculumului, național. Sunt prezentați termenii de referință cu care se operează în: planul-cadru, ca document de politică educațională și de structurare a timpului școlar și în programele școlare, oferte de învățare la nivelul disciplinelor. Sunt deconstruite prejudecăți privind rolul acestor documente curriculare.
PARTEA a II-a: Aplicarea Curriculumului național: ilustrări din perspectiva disciplinei
II.1 Proiectarea didactică - repere de realizare
Proiectarea didactică - demers esențial pentru experiențe de învățare semnificativă
În această secțiune este analizat demersul de pregătire a activității la clasă, cu accent pe importanța unei lecturi personalizate și contextualizate a programei școlare; de asemenea, sunt oferite repere și instrumente de lucru pentru realizarea, dincolo de formalism, a unei planificări calendaristice și a proiectului unei unități de învățare.
În această secțiune sunt oferite repere de proiectare și instrumente de lucru pentru realizarea unui optional; sunt explorate oportunități de învățare bazată pe proiect în diferite contexte curriculare și extra-curriculare.
II.2 De la curriculumul oficial la curriculumul aplicat
Noutăți în programa disciplinei Educaţie socială; implicații în plan didactic.
Orientări pentru realizarea planificărilor calendaristice pentru anul școlar 2023-2024
Exemple de planificări calendaristice pentru anul școlar 2022-2023:
Exemplu de planificare calendaristică pentru anul școlar 2021-2022
Proiecte de unități de învățare
Drepturi ale copilului; responsabilități asociate acestora, anul şcolar 2022-2023, clasa a V-a
Proiectul educațional intercultural (I), anul şcolar 2022-2023, clasa a VI-a
Persoana în societatea interculturală (II), anul şcolar 2022-2023, clasa a VI-a
Sistemul politic în România (II), anul şcolar 2022-2023, clasa a VII-a
Cetățenia, dimensiunea economică (I), anul şcolar 2022-2023, clasa a VIII-a
Exemple de activități de învățare
Eficientizarea învățării online la disciplina Educație socială
Alte accente didactice specifice disciplinei Educație sociale
Dincolo de trunchiul comun. Propunere de programă pentru opționalul Eu în comunitate