Educație civică
Grup de lucru
Coordonator: Niculae Elena
Experți: Stoica Eugen,
Coordonatori curriculum:
Teșileanu Angela,
Fartușnic Ciprian
De ce este nevoie de un ghid metodologic pentru învățământul primar?
PARTEA I: Curriculum național pentru învățământul primar - conceptualizări necesare
Această secțiune prezintă contextul în care a fost elaborat Curriculumul național în vigoare în învățământul primar, pornind de la identificarea elementelor sale de continuitate și de noutate; de asemenea, analizăm procesul de elaborare a unui curriculum centrat pe competențe cheie, întemeiat de un profil de formare derivat din competențele-cheie europene.
Planurile-cadru și programele școlare - documente reglatoare ale Curriculumului național
În acest capitol sunt clarificate din punct de vedere conceptual, structural și funcțional, componentele Curriculumului, național. De asemenea, sunt prezentați termenii de referință cu care se operează în: planul-cadru - document de politică educațională și de structurare a timpului școlar și programele școlare - ofertă de învățare la nivelul disciplinei.
PARTEA II: Aplicarea Curriculumului național: ilustrări din perspectiva disciplinei
II.1 Proiectarea didactică - repere de realizare
Proiectarea didactică - demers esențial pentru experiențe de învățare semnificativă
În această secțiune este analizat demersul de pregătire a activității la clasă, cu accent pe importanța unei lecturi personalizate și contextualizate a programei școlare; de asemenea, sunt oferite repere de proiectare pentru planificarea calendaristică și pentru proiectul unității de învățare, dincolo de formalism.
În această secțiune sunt oferite repere de proiectare a unui opțional și sunt explorate oportunități de învățare bazată pe proiect în diferite contexte curriculare și extra-curriculare.
II.2 De la curriculumul oficial la curriculumul aplicat
Către un demers integrat și contextualizat al competențelor cheie din perspectiva disciplinei Educație civică; contribuția disciplinei la profilul de formare al absolventului de învățământ primar.
Noutăți în programa disciplinei Educație civică; implicații în plan didactic.
Orientări pentru realizarea planificărilor calendaristice pentru anul școlar 2023-2024
Exemple de planificări calendaristice pentru anul școlar 2022-2023:
Exemplu de planificare calendaristică pentru anul școlar 2021-2022
Proiecte de unități de învățare, 2022-2023 (exemple):
Exemple de activități de învățare
Exemplu de proiect de realizat cu elevii pentru disciplina Educaţie civică, clasa a III-a
Evaluarea la disciplina Educație civică, clasele a III-a – a IV-a
Alte accente didactice specifice disciplinei Educație civică