Comunicare în limba română /
Limba și literatura română
Grup de lucru
Coordonator: Brebenel Otilia
Experți:
Ciobanu Nicoleta, Fărăgău Eva Ioana,
Terecoasa Irina
Coordonatori curriculum:
Teșileanu Angela,
Fartușnic Ciprian
De ce este nevoie de un ghid metodologic pentru învățământul primar?
PARTEA I: Curriculum național pentru învățământul primar - conceptualizări necesare
Această secțiune prezintă contextul în care a fost elaborat Curriculumul național în vigoare în învățământul primar, pornind de la identificarea elementelor sale de continuitate și de noutate; de asemenea, analizăm procesul de elaborare a unui curriculum centrat pe competențe cheie, întemeiat de un profil de formare derivat din competențele-cheie europene.
Planurile-cadru și programele școlare - documente reglatoare ale Curriculumului național
În acest capitol sunt clarificate din punct de vedere conceptual, structural și funcțional, componentele Curriculumului, național. De asemenea, sunt prezentați termenii de referință cu care se operează în planul-cadru - document de politică educațională și de structurare a timpului școlar și în programele școlare - ofertă de învățare la nivelul disciplinei.
PARTEA II: Aplicarea Curriculumului național: ilustrări din perspectiva disciplinei
II.1 Proiectarea didactică - repere de realizare
Proiectarea didactică - demers esențial pentru experiențe de învățare semnificativă
În această secțiune este analizat demersul de pregătire a activității la clasă, cu accent pe importanța unei lecturi personalizate și contextualizate a programei școlare; de asemenea, sunt oferite repere de proiectare pentru planificarea calendaristică și pentru proiectul unității de învățare, dincolo de formalism.
În această secțiune sunt oferite repere de proiectare a unui opțional și sunt explorate oportunități de învățare bazată pe proiect în diferite contexte curriculare și extra-curriculare.
II.2 De la curriculumul oficial la curriculumul aplicat
Către un demers integrat și contextualizat al competențelor cheie din perspectiva disciplinei Limba română; contribuția disciplinei la profilul de formare al absolventului de învățământ primar.
Noutăți în programa disciplinei Limba română; implicații în plan didactic.
Orientări pentru realizarea planificărilor calendaristice pentru anul școlar 2023-2024
Exemple de planificări calendaristice pentru anul școlar 2022-2023:
Exemple de planificări calendaristice pentru anul școlar 2021-2022
Exemple de unități de învățare
Exemple de activități de învățare
Exemple de modalități de evaluare
Fișă de evaluare practic aplicativă pentru disciplina Comunicare în limba română, clasa pregătitoare
Test de evaluare sumativă pentru disciplina Comunicare în limba română, clasa I
Fișă de evaluare practic aplicativă pentru disciplina Comunicare în limba română, clasa a II-a
Test de evaluare sumativă pentru disciplina Limba și literatura română, clasa a III-a
Exemple de proiecte realizate cu elevii